In ZLDR Luchtfabriek organiseerde de Provincie Limburg en Unizo op vrijdag 19 januari 2018 een brainstormsessie om het DNA van Lommel te onderzoeken.
“In een kortlopend intensief traject gaan professionele retailexperten samen met de besturen, de lokale stakeholders, de provinciale dienst Economie en Unizo aan de slag om op maat van de gemeente een nieuw profiel voor de kern op te maken. De ‘imagineering’ methodiek die voor het eerst op zulke schaal wordt ingezet moet daarbij helpen”, zegt gedeputeerde van Economie, Erik Gerits. Het probleem van de leeglopende stadskern is een gekend probleem. Zowat alle steden hebben hier vandaag de dag mee te kampen. De oplossingen zijn minder voor de hand liggend. Er worden dan ook diverse initiatieven ondernomen in de steden om de leegstand tegen te gaan zoals pop-up winkels, speciale acties, evenementen enz. Trends geven aan dat de stadskern van morgen anders zal zijn dan deze van vandaag. Beleving zal nog belangrijker worden en ook andere functies zoals cultuur, sport, nieuwe vormen van ondernemerschap zullen hier een plaats krijgen. Dit vergt een nieuwe manier van kijken.
De provincie Limburg en UNIZO hebben daarom een uniek traject uitgewerkt in samenwerking met Breda University waar Limburgse steden in kunnen stappen om samen een grondige oefening te doen rond de stadskern van de toekomst.
Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren zijn de Limburgse gemeenten waar weldra een plan wordt uitgerold om de handelskern te versterken. De lokale horeca en winkeliers zullen zelf meedenken over een unieke formule om hun gemeente attractiever te maken en de grote massa naar het centrum te lokken.
Bijna alle handelskernen kampen met problemen, zoals leegstand en een verschuiving van de koopstromen naar de periferie. De initiatieven die worden ondernomen om de tendens tegen te gaan, zoals het stimuleren van wonen boven winkels, commerciële acties, pop-up concepten, gratis parkeren of de organisatie van events, brengen niet altijd zoden aan de dijk. Vandaar dat een meer structurele oplossing nodig is.
Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg voegt toe: “We zijn ervan overtuigd dat het bepalen van het unieke DNA per gemeente een andere en duurzame oplossing is voor bedrijvige kernen en de invulling van het lokale handelsapparaat. In dit traject werken ondernemers en het lokaal beleid nauw samen. Dat is de weg die we ook in de toekomst moeten bewandelen. Een complex probleem moet je immers samen aanpakken.”
Toon ons wat jij goed vindt aan onze kern en vertel ons welke leuke initiatieven je er graag wil ontwikkelen. Post ze op de sociale media met #naardekern of geef ze rechtstreeks door via ikwerkmee@naardekern.be. Je vindt alles over het project op www.naardekern.be.